5 anledningar till att bra bilder är avgörande för helhetsintrycket för din hemsida
Att ha en välfungerande och lockande webbplats är en viktig nyckel för de företag som vill bygga starka varumärken och skapa digital tillväxt. Hemsidan fungerar som ett nav där ditt varumärke, dina tjänster du erbjuder, vilka ni är som företag och vilka värderingar ni har visas för omvärlden.
Det i sin tur lockar besökare och konverterar dem till kunder. En av de viktigaste faktorerna för att skapa en bra webbplats är kvalitén på dess bilder.
Riktigt bra bilder gör en enorm skillnad för helhetsintrycket medan stockfoton och dåliga bilder gör det motsatta.
Det är faktiskt så att bilderna och optimeringen av bilder är jätteviktiga för er ranking i sökmotorerna och konvertering!
1. Bilderna skapar det första intrycket
När en besökare kommer in på din hemsida så är oftast bilderna det första de skannar av. Är det stockfoton eller av dålig kvalitet så är risken stor att de lämnar utan att läsa informationen på hemsidan. Genom att använda högkvalitativa, lockande bilder kan du omedelbart få besökarna att känna sig välkomna och intresserade av att utforska mer av vad ditt företag har att erbjuda.
2. Ditt företag utstrålar professionalism och trovärdighet
Kvalitetsbilder gör att er hemsida ger en känsla av professionalism och trovärdighet. Besökarna ser att du lagt tid och omsorg på att skapa en estetiskt tilltalande webbplats vilket ökar deras förtroende för ditt företag och ditt varumärke. Professionella bilder signalerar till besökarna att du är seriös och pålitlig, vilket ökar deras benägenhet att göra affärer med dig.
3. Bilderna förstärker ditt varumärkes identitet
Bilder spelar en viktig roll i att förmedla din varumärkesidentitet och personlighet. Genom att använda bilder som är i linje med din varumärkesstil och värderingar kan du skapa en känsla av sammanhang och enhetlighet på din webbplats. Kvalitetsbilder kan också bidra till att berätta din varumärkeshistoria och skapa en starkare koppling med dina kunder.
Att ha bilder på er hemsida med er logotyp, era brandade bilar och bilder på er personal skapar ett intryck som bygger ert varumärke starkare.
4. Bra bilder ökar engagemanget och konverteringar
Det finns flera studier som visar att webbplatser som innehåller riktigt bra bilder får högre engagemang och konverteringar än de som inte har det. Har du riktigt bra bilder på hemsidan så ökar det besökarnas tid på sidan vilket i sin tur leder till ökad interaktion och fler konverteringar. Riktigt bra bilder gör det också lättare för besökarna att förstå information vilket i sin tur ökar sannolikheten att de ska fylla i ett kontaktformulär eller genomföra ett köp.
5. Optimerar för sökning och delning
Bilder är inte bara viktiga för människor utan också för sökmotorer. Genom att använda relevanta och väl optimerade bilder kan du förbättra din webbplats synlighet i sökmotorresultaten och locka mer organisk trafik.
Dessutom har riktigt bra bilder en tendens att bli delade och spridda på sociala medier och andra plattformar, vilket kan öka din webbplatsräckvidd och exponering.
För att sammanfatta så är riktigt bra bilder avgörande för upplevelsen av din hemsida och ditt varumärke. Att använda högkvalitativa, lockande bilder så skapar du en positivt första intryck, ökar förtroendet för ditt varumärke, förstärker er varumärkesidentitet, ökar engagemanget, konverteringar och optimerar den för sökning och delning.
En viktig del för att skapa ett starkt varumärke och genera tillväxt!
Vill du se över möjligheterna hur en digital strategi kan hjälpa ditt företag att öka tillväxten och lönsamheten?
Timmi Jofur
Digital Strateg
Hos QUMA – Generating Growth & Building Brands så har vi
Ingen bindningstid, vinner du så vinner vi!
Full transparens
Grym rapportering
Fullt fokus på resultatet och din ROI
Relaterade artiklar
Satsa på att vinna kriget i stället för att försöka vinna den närmsta striden
Satsa på att vinna kriget i stället för att försöka vinna den närmsta striden Det finns tusen strider att vinna men bara ett krig Andemeningen är att det finns 1000 ställen att lägga dina marknadsföringspengar på. Många av dem är
Satsa på att vinna kriget i stället för att försöka vinna den närmsta striden
Satsa på att vinna kriget i stället för att försöka vinna den närmsta striden Det finns tusen strider att vinna men bara ett krig Andemeningen